قرآن و کثرت گرایی دینی (پلورالیسم)؛ مبانی، زمینه ها و انگیزه ها
نویسنده
چکیده مقاله:
ارزیابى مبانى پلورالیسم دینى از منظر درون دینى و قرآنى و انگیزهها و زمینههاى اجتماعى و سیاسى آن است. نگارنده، پس از تعریف پلورالیسم به تعدّد و تکثر ادیان حق به تاریخچه آن پرداخته و خاستگاه پلورالیسم را غرب و دنیاى مسیحیت دانسته که به تدریج به شبه قاره هند و دنیاى عرب و سپس به ایران وارد شده است. در ادامه زمینههاى معرفتى و اجتماعى پلورالیسم دینى را فرو کاستن اعتبار دین مسیحى، عملکرد و رفتار سوء ارباب کلیسا، نارسایىهاى معرفتى مسیحیّت، گسترش فرقههاى مذهبى به ویژه پروتستانیسم و نیز بازتاب لیبرالیسم در پلورالیسم، ارتباط پیروان ادیان، رواج اندیشههاى الحادى، افول معنویت در غرب و آشنایى پارهاى از عالمان غرب مسیحى با حقانیّت آموزههاى اسلامى برشمرده و انگیزههاى طرح نظریه پلورالیسم را مورد بررسى قرار داده است. در پایان، به بازکاوى مبانى پلورالیسم دینى از جمله: گوهر یگانه ادیان، تکافؤ دلایل حقانیت ادیان، دورى حقیقت از دسترس عقل، زمانمندى آموزههاى ادیان، نسبیّت فرهنگى، فراگیرى لطف و هدایت الهى و تکثر فهم دینى پرداخته است.
منابع مشابه
مبانی پلورالیسم دینی (رابطه تجربه دینی و پلورالیسم)
این مقاله بر آن است تا رابطه تجربه دینی و پلورالیسم دینی را مورد بررسی قرار دهد. ابتدا سعی شده است تعریف روشنی از تجربه دینی و پلورالیسم دینی به دست داده شود. تجربه دینی به معنای مواجهه انسان با امور ماوراء الطبیعی یا مشاهده و مشارکت در آن ها یا دریافتی است که متعلق آن خدا یا امور مرتبط با خداست. پلورالیسم دینی راهی برای تبیین تنوع و کثرت ادیان و حیانی و غیر وحیانی است و بر آن است که تمامی اد...
متن کاملکثرت گرایی دینی
میدانیم که دین طیف گسترده ای از عقاید واعامال گوناگون را شامل است دراباره مقوله دین چها نظریه مهم در عرصه کلام جدید مطرح شده است .و درباره این نظریه ها سوالات جالب توجهی مطرح است که برخی از آنها عبارتند از ، افزایش محبوبیت کسرت گرایی و شمول گرایی را چگونه می توان تحلیل کرد .چگونه باید کسرت گرایی راا بیان کنیم مقاله حاضر بر آن است که به صورت فشرده به تبیین و نقادی این سوالات بپردازد
متن کاملبررسی پلورالیسم(کثرت گرایی)دینی در مثنوی مولوی
پایان نامه ی حاضر، پژوهشی در باب فلسفه دین و ارتباط آن با ادبیات عرفانی است که ناظر به، بررسی آرای دینی مولوی با پیروان مکتب پلورالیسم دینی است. هر یک از این دو، نماینده ی تاریخ و فرهنگی متفاوتند؛ مولوی به وحدت درونی ادیان اعتقاد دارد و در عین حال در محیطی اسلامی رشد کرده و اسلام را به عنوان دین خاتم و کامل می پذیرد؛ حال آنکه پلورالیسم دینی پدیده ای معاصر و مربوط به جامعه ی غرب است که همه ی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 31
صفحات 54- 75
تاریخ انتشار 2002-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023